Att tänka på innan du startar webbshop

webbshop-rutaAtt äga och driva en webbshop kräver väldigt mycket arbete och väldigt mycket kunskap inom flera olika område. Det finns en mängd olika frågor som du bör kunna svara på innan du startar.

Normalt gör man en hel marknadsplan och en affärsplan innan man drar igång ett företag och det gäller förstås även om man “bara” ska starta en webbshop. Vad det innebär att göra sådana planer tänker jag inte fördjupa mig i här. Däremot vill jag att du har klart för dig varför du tänker starta. Det duger inte med att svara att det verkar vara kul eller för att tjäna pengar. Det sistnämnda kommer kunderna att genomskåda och då flyr de snabbt.

Själv startade jag laba.se en gång för att jag tyckte det var tråkigt att springa till affären och köpa nya strumpor hela tiden. Det var därför som Laba började med att erbjuda prenumerationer. Tyvärr var det på tok för mycket jobb och i princip inga pengar över när kostnaderna för inköp och porto var betalda. Nu driver jag därför Laba för att jag vill att fler ska använda bambu strumpor och underkläder istället för sådana gjorda av bomull eftersom bambu är mer miljövänligt.

Så, varför tänker du starta en webbshop? Vad är det du ska sälja? Om det är en fysisk produkt, har du ett lager som passar för ändamålet. Om du efter ett par månader inser att du behöver dubbelt så stort lager, går det att lösa? Vad kostar det? Du har väl gjort en ungefärlig budget?

Om det är en fysisk produkt du ska sälja, hur ska kunden få den i sin hand? Posten? DHL? Går din produkt ens att skicka på lämligt vis till rimlig kostnad? Vem ska betala porto, du eller kunden?

Hur ska kunderna betala? Och hur ska de hitta till din butik? Varför ska de handla av just dig och inte av dina konkurrenter?

Eftersom du ska driva din butik på nätet bör du också ha lite koll på hur en hemsida fungerar. Man behöver inte vara någon data expert, men lite koll är det bra att ha. Kan vara bra att ha lite hemsida-vana eller bloggvana sedan tidigare.

De viktigaste frågorna som du behöver svara på är:

  • Varför ska du sälja på nätet?
  • Vem ska handla av dig?
  • Varför ska de handla av just dig?

Kan du svara på dessa tre frågor, då klarar du förmodligen det andra också. Men tänk ändå å att det finns mycket att lära som du inte visste att du behövde kunna. Är du beredd att lära dig massor med nya saker?

Är det något speciellt du undrar över kring det här med att ha en webbshop? Lämna då en kommentar nedan så kanske svaret kommer här framöver. Jag har över 10 års erfarenhet av att driva webbutik och har provat flera misstag. Du får gärna lära av mina så att du kanske slipper några av dem.

Lycka till!

webbshop

Lämna en kommentar