Warning: Declaration of WPSDAdminConfigAction::render() should be compatible with WPSDWPPlugin::render($ug_name, $ug_vars = Array, $action = NULL) in /home/labase/domains/egen-hemsida.se/wp-content/plugins/wp-stats-dashboard/classes/action/WPSDAdminConfigAction.php on line 42
Tidnings annonser – www.Egen-Hemsida.se

Tidnings annonser

Tidningsannonser tycker jag är svårt. Och tyvärr har jag inte så bra erfarenhet heller av dem. Jag har vid ett par tillfälle provat att annonsera i vanliga tidningar så som t.ex. Metro, Expressen och även i månads och veckomagasin. Jag har haft riktigt bra erbjudanden i mina annonser, men ändå ger de ingenting. Senaste annonsen jag hade inne kostade mig 3000:- (plus moms såklart) och innehöll en rabatt-kod som tidningens läsare kunde använda. Inte en enda använde koden. Det var ändå ett bra erbjudande och bra placering i tidningen, men det hjälpte inte. 3000:- rakt i havet….

Så är det förstås inte för alla. För flera år sedan träffade jag en kvinna som sålde lantlig heminredning. Hon sa att hon fick bäst resultat av att annonsera i månadsmagasin som handlade om inredning.

Men det man ska tänka på när det gäller annonsering i tidningar tycker jag, som alltid, är att man ska sätta sig in i kunden, läsaren. Ta en vanlig dagstidning som t.ex. Aftonbladet eller en lokal tidning. Läsaren av tidningen sitter kanske på bussen, tåget eller i lunchrummet på jobbet och bläddrar i tidningen. Hur troligt är det då att han eller hon ska ta fram sin mobil eller ännu värre gå till en dator och göra en beställning av din produkt. Steget är ganska stort. Att läsaren ska komma ihåg din annons tills senare då han eller hon sitter vid en skärm, är inte troligt. Kommer du själv ihåg annonserna i dagens tidning?

Hade jag själv lagt de 3000 som jag la på annonsen i tidningen ovan, på att annonsera på t.ex. Facebook eller Google, då hade det gett mycket bättre resultat. Då sitter kunden redan vid en skärm och att klicka på en länk är inte svårt. Kan hända att kunden inte handlar, men han eller hon har i alla fall besökt din sida och chansen är troligare att din sida fastnar i minnet än vad det är att annonsen i papperstidningen gör.

Månadsmagasin är lite annorlunda. Vanligtvis läses en sådan tidning flera gånger och många sparar också tidningen och läser ännu en gång lite senare. Men att annonsera i månadsmagasin är ofta betydligt dyrare än att annonsera i “vanlig” tidning. Är annonsen värd sina pengar. Hur mycket kan du annonsera på annat håll för samma pengar? Vilket ger bäst resultat för dig?

Alla tankar ovan gäller framförallt om man har en hemsida, blogg eller webbshop som man vill annonsera om. Hur det förhåller sig för fysiska butiker i centrum, det har jag tyvärr ingen erfarenhet av. Men även för fysiska butiker gäller det såklart att sätta sig in i kunden och dess vardagsliv.

Lämna en kommentar