Warning: Declaration of WPSDAdminConfigAction::render() should be compatible with WPSDWPPlugin::render($ug_name, $ug_vars = Array, $action = NULL) in /home/labase/domains/egen-hemsida.se/wp-content/plugins/wp-stats-dashboard/classes/action/WPSDAdminConfigAction.php on line 42
Fem steg till framgång – www.Egen-Hemsida.se

Fem steg till framgång

Jag tänker att om man ska lyckas med en hemsida, webbshop eller blogg, så kan man tänka i fem olika steg.

Steg 1: Produkten/ämnet. Man måste förstås ha en attraktiv produkt eller ett attraktivt ämne. Har du en unik produkt eller ett unikt ämne som inte någon annan har, så är det bra, men oftast har man inte det. Då gäller det att göra sin produkt eller sitt ämne unikt. Anta att du har en blogg eller en webbshop om servetter. Finns kanske hundra andra som har samma inriktning som du. Då måste du vinkla ditt innehåll så att det blir unikt. Om det är en webbshop kanske du är den enda som säljer servetter med Japanska motiv, då ska det lyftas fram så att det tydligt framgår. Eller om du har servetter precis som alla andra, då kanske du kan erbjuda en relaterad produkt samtidigt, en produkt som ingen annan har i kombination med servetter. Det gäller helt enkelt att göra din produkt mer attraktiv, mer unik, bättre.

Steg 2: Hemsidan. När du har en bra produkt så duger det inte med en halvbra hemsida, blogg eller webbshop. Sidan måste vara levande, erbjuda snygga bilder och informativa texter. Det ska vara enkelt att hitta. Tänk att även din mormor eller din gamla granne Rut med lätthet ska hitta det hon söker. Hela sidan med bilder och text ska imponera på din mest skeptiske farbror. Och du, din hemsida blir aldrig färdig!

Steg 3: Locka intresserade besökare. Att locka besökare till hemsidan är en sak, men att locka de som är verkligt intresserade är en helt annan. Du måste tänka ut vilka som kan tänkas vara intresserade av dina servetter. Kanske de som har små barn och ska ha barnkalas? Eller någon som ska gifta sig och ska ha ett japanskt tema på sitt bröllop. Var hittar du dessa människor och hur kommer du i kontakt med dem på billigast och enklast vis. Det kanske inte alls är varken Facebook eller Google som är dina verkliga källor till ny trafik till din hemsida.

Steg 4: Hjälp besökaren. Nu har du fått in en intresserad kund till din sida. Kunden är imponerad av de fina bilderna på dina servetter och har hittat inspirerande tips på hur servetter kan vikas till det stora kalas som besökaren ska ha. Men nu undrar plötsligt besökaren vad du är för en som säljer dem. Det finns ju så många skojare. Var finns företaget? Är det ens ett företag? Och vad händer om man ångrar sig? Den servett som besökaren gillar verkar inte kunna …. (ja, vad vet jag… är absolut ingen expert på servetter)… Var hittar man information om det? Alla dessa frågor och säkert hundra till är det bra om du kan ha svar på direkt på din hemsida. Har besökaren ändå någon fråga som du inte tänkt på och därför inte skrivit på din hemsida, då är det förstås bra om han eller hon kan kontakta dig och fråga. Har du kontakt information på sidan?

Steg 5: Nöjd besökare. Din besökare ska vara så nöjd att han eller hon berättar om det för alla sina vänner och bekanta. Men för att han eller hon ska göra det så måste besöket hos dig vara något extra. Det är knappast någon som berättar att han eller hon varit på Ica och handlat. Ica är Ica, inget dåligt med det, men du vill att besöket hos dig ska upplevas som ett besök på månen eller som en lunch med Amerikas president. Det ska vara unikt och värt att berätta om. Lyckas du med det, då har du verkligen lyckats. Då får du mer än gärna höra av dig till mig och berätta, för då vill jag gärna komma till din hemsida, blogg eller webbshop och titta.

framgang

Lämna en kommentar