En mening många gånger

Man får ofta höra som företagare att man måste kunna förklara med en enda mening för någon vad det är man gör och varför man ska besöka hemsidan. Det är jättebra om du har en sådan mening. Men en enda mening är kanske inte det mest optimala. Du kanske behöver flera olika en mening. Du kanske behöver ha en mening som du kan säga till en person, men en helt annan mening till någon annan.

Själv säger jag ofta när någon frågar, att jag säljer strumpor och underkläder på nätet. Det är kort och tydligt. Kan inte missförstås. Men om jag träffar någon som har diabetes, då skulle jag inte svara så. Då skulle jag kanske säga: “Jag säljer strumpor som är speciellt utvecklade för den som har diabetes, strumpor med extra kraftig sula och som är utan resår i skaftet”. Hade jag till denna person sagt min första mening, hade personen i fråga inte lagt så mycket vikt vid det eftersom hen behöver specialstrumpor.

När du skapar din mening, eller meningar, tänk då på vilken kategori av person du försöker förmedla ditt budskap till. Tänk dig en enda person ur denna kategori, en person som du väldigt gärna vill hjälpa. Hur/Vad skulle du säga till den personen? Gör sedan samma för personer ur olika kategorier.

hander-ord

 


Lämna en kommentar