Besökare

När man har en hemsida vill man vanligtvis också ha besökare till den. Tyvärr finns det inga genvägar för att lyckas med det. Du måste helt enkelt lära dig grunderna i marknadsföring och antingen måste du lägga ner en hel del pengar eller en väldig massa arbete. Alternativt lägger du både arbete och pengar i lagom mängd för att få ett kostnadseffektivt och bra resultat.

Den viktigaste “regel” du behöver komma ihåg när du “marknadsför” är att tänka på kunden/besökaren i första hand. För du har väl skapat sidan för besökaren? Om inte kommer du inte heller att få några besökare. Om besökaren gillade besöket på din sida, är chansen mycket större att han eller hon återvänder och gör ett nytt besök. Blir besökaren väldigt nöjd kanske hon eller han t.o.m. berättar för sina vänner om din sida så att även de kommer på besök.

Mun till mun metoden är väldigt effektiv, helt gratis och kräver inte mycket jobb. Ta en titt på Sveriges största varuhus, Gekås i Ullared. De lägger inte en krona på annonsering. Vid ett tillfälle i varuhusets historia annonserade de i lokaltidningen för att önska kunder och anställda god jul. Hur lyckas de då med att få 4,8 miljoner besökare och sälja för 5 miljarder på ett år? Jo, genom väldigt nöjda kunder som berättar för vänner och bekanta om sitt Gekås besök, lockas fler att göra samma tur till det lilla Halländska samhället mitt i skogen.

Du kan göra samma sak. Se till att de besökare du får till din sida blir väldigt nöjda. Ge dem mer än de förväntar sig. Erbjud dem något riktigt bra som de inte kan motstå. Berätta om något som de garanterat kommer att berätta vidare.

Om du lyckas vinna kundernas hjärta behöver du inte funderar så mycket på Google eller Facebook annonser. Däremot måste du fortsätta att bjuda på nya saker eller berätta mer oemotståndliga saker så att besökarna inte tröttnar.

Tyvärr är det svårt att lyckas på nätet med bara mun till mun metoden. Och att räkna med en förstaplacering i Googles sökresultat är förmodligen inte heller att räkna med. Inte i första taget i alla fall. Hur gör man då? Här kommer några olika förslag;

– Annonsera på Google. Kan bli dyrt, men är ganska effektivt. Om ett klick till din sida kostar 5:- och det behövs 100 besökare för att få sålt en produkt som kostar 200:-, då är Google inget du ska satsa på.

– Facebook erbjuder flera möjligheter. Dels bör du skaffa en “sida” på Facebook till din hemsida. En sida där du kan samla folk som gillar det du skriver. Förhoppningsvis klickar de sig vidare från Facebook till din sida när de förstår att det du har att erbjuda är precis vad de söker. Din Facebook sida kan du om du vill annonsera för att få fler att gilla. För att annonsera på detta sätt räcker det att du betalar så lite som 10:- per dag. Tänk bara på vad det ger. Om du betalar 10:- per dag i en månad blir det ju 300:-. Är det värt det?

– Facebook erbjuder också möjlighet att annonsera så att besökarna hamnar direkt på din hemsida, utan att du har en “sida” på Facebook. Dessa klick kostar oftast mer än de som går till din Facebook sida, men kanske att det kan fungera för dig och din sida.

– Trafikbytestjänster är trevliga och gratis men kräver en del arbete. En tjänst som jag själv använder är MerTrafik. Det är en tjänst där du besöker 3 sidor ur MerTrafiks nätverk och får 2 besökare tillbaka. Det kräver alltså att du själv sitter och surfar runt på andras sidor i nätverket, vilket såklart kan ta lite tid. Men har du låg budget kanske detta ändå är en bra start för dig. Du kan registrera dig gratis här… 

 

– Länk och Banner byte är också gratis, men tyvärr ger det oftast få besökare. Men att byta länkar med vänner eller med personer inom samma område är bra även ur annan synvinkel. Google tycker bättre om dem som är omtyckta av andra. Därför är det bra att ha många länkar till sin hemsida. Tänk bara på att inte köpa länkar från något Quick fix företag, för då kan du glömma Google. Om din sida plötsligt syns på hundratals sidor över hela nätet, ser Google det som spam och du är inte längre välkommen. Vill du byta länkar så finns det speciella sidor på nätet där man byter länkar med varandra. Titta bland mina länkar för att hitta några länkvänner.

– Klassikern Visitkort fungerar fortfarande. Dessa kan du sprida till alla du möter. Själv använder jag VistaPrint eftersom det blir bra resultat och oftast ganska billigt. VistaPrint har på kort tid etablerat sig som det ledande online tryckeriet i Norden tack vare den fantastiska kvalitet till de fantastiska priser som kunderna erbjuds. Kolla in erbjudandena idag! Visitkort, adressetiketter, anteckningsblock, stämplar och mycket mer! Du betalar endast för frakten!

Oavsett vilken metod du väljer så ska du alltid ha i åtanke om de pengar du lägger på marknadsföringen betala tillbaka sig. Att ha koll på statistik är extremt viktigt. Själv använder jag Googles gratis tjänst Analytics. Visst lägger jag mycket i Googles händer, men jag tycker att jag får mycket tillbaka och just nu finns det inga bättre verktyg till samma låga pris, gratis.

Lämna en kommentar