Ska man ha en hemsida eller en blogg? Behöver man ens ha det? Räcker det inte med en sida på Facebook?
Jag skulle säga att det beror på vad syftet är. Det kan räcka med en sida på Facebook, men personligen tycker jag att det ger ett proffsigare intryck om det finns en hemsida också. Det är inte många större företag som bara finns på Facebook och det finns såklart en anledning till det. Hemsidan man skapar behöver inte vara alls avancerad. Du kan använda färdiga mallar och några få standard sidor som till exempel ”kontakt” och ”om oss” eller vad som passar i ditt fall.
Till egen-hemsida.se har jag bara en vanlig hemsida med blogg, ingen Facebook sida. Att ha en facebook sida som hör ihop med den vanliga hemsidan är dock väldigt bra och något som jag verkligen rekommenderar. Det hjälper dig att skaffa flera besökare. Så har jag det till Strumpbutiken.com och tycker att det fungerar fint.
På Strumpbutiken.com har jag en kombination av allt. Jag har statiska sidor där besökaren kan läsa mer om bland annat köpvillkor. Jag har en blogg där jag ungefär tre gånger i månaden skriver om bland annat de strumpor som jag säljer i butiken och jag har en Facebooksida där jag bland annat delar inläggen från bloggen och delar med mig av rabatt-koder.
Här på Egen-Hemsida skriver jag mest bara för att det är kul och därför har jag inget behov av att marknadsföra sidan genom att finnas på Facebook. Som det sett ut den senaste tiden har det blivit för få inlägg här för att ens säga att den här sidan är aktiv och en inaktiv sida har inget att hämta på Facebook, anser jag.
Om du ska ha en hemsida, blogg eller en hel butik, beror alltså på vilket syfte du har med sidan. Ju fler delar du kopplar in, ju mer arbete kräver det, men det ger också fler besökare.